En verder naar het zuiden - Reisverslag uit Bombay, India van Marian Bijvoet - WaarBenJij.nu En verder naar het zuiden - Reisverslag uit Bombay, India van Marian Bijvoet - WaarBenJij.nu

En verder naar het zuiden

Door: Marian

Blijf op de hoogte en volg Marian

05 Januari 2018 | India, Bombay

Nog steeds een heel voorspoedige reis met af en toe heel goede fietswegen en vaak veel gaten in het wegdek. Maar Arie laveert (soms wat te onbesuisd naar m'n zin) overal doorheen en ik hobbel mee. Als we het zat zijn of een zo lang langs de zee hebben gefietst dat we wel eens willen neerstrijken om er langer naar te kunnen kijken, gaan we op zoek naar een slaapplek. En dat is altijd weer een verrassing. Dan sta je in een hut naast de eigenaar van het geheel die op een bed wijst dat niet meer is dan een houten plank met een dun matrasje erop.
' What do you think?' vraagt hij. Wat dacht u zelf? denken we en willen zo gauw mogelijk weg maar dan zien we zijn blije, trotse blik en blijven we. Toch steeds verrassend hoeveel uren slaap je krijgt op een plank hout of betonnen plaat. En het is beter dan buiten slapen, zegt Arie dan. Het uitzicht op zee in de ochtend maakt ook veel goed. Het zorgt er wel voor dat we de volgende dag niet veel fietskilometers maken. Maar des te meer zien. Een kleurrijke markt in een dorp, alsof er midden tussen het stof bussen neonroze en knalgele verf zijn ontploft. Tussen de groenten en kruiden zitten vrouwen in nog meer kleuren op hun hurken en kijken geinteresseerd naar ons. Bekeken worden we vaak en veel. Wanneer we naakt op een olifant of in een goudomrande Ferrari een dorp in zouden rijden, hadden we minder bekijks gehad, daar ben ik van overtuigd. Al heel snel staan er zeker tien mensen om de fiets. ze bestuderen de ketiingen (' two chains' , hoor ik ze zeggen) en de trappers. Dan wijzen ze naar het stuur en ik ga ervan uit dat ze willen weten hoeveel versnellingen aanwezig zijn maar nee, het is de ontbrekende bel die opzien baart. Dat kleine rotding dat als bel moet dienen, telt duidelijk niet mee.De claxons en bellen spelen een grote rol, zo niet de groostste, in het Indiase verkeer. Als we een ijsje hebben gegeten of een cola hebben gedronken, fietsen we het dorp weer uit. Ik hoor de moeders op de veranda's roepen naar hun kinderen in huis, 'Kom gauw, kom gauw kijken!' Tenminste, zo klinkt het. Veel mensen spreken Engels maar hier op deze plekken waar maar weinig buitenlanders komen, steeds minder.
Het eten wordt ook steeds verrassender. De kopjes thee die naar pittige chicken massala met veel suiker smaken, bestellen we maar niet meer. Tot nu toe hebben we nog steeds duidelijk kunnen maken dat we geen nasi voor ontbijt lusten maar hoe lang het nog duurt voor we daaraan moeten geloven...
We gaan het allemaal zien.
Nu hebben we voor twee nachten onderdak in een kamer aan (de Arabische) zee. Arie plonst voortdurend in de golven, het is dertig graden buiten, schat ik.
Ben nog vergeten iedereen een heel goed 2018 te wensen namens Arie en mij. Bij deze!

  • 05 Januari 2018 - 21:46

    Sjannie:

    Mooie foto’s Pom en Arie

  • 05 Januari 2018 - 21:50

    Sjannie:

    Oeps.... tekst kwijt...ging iets mis.....
    Foto nummer 7 lijkt “Times Square in Manhattan” wel.....
    Al Zadelpijn????????? Tis dat ik wat grieperig ben anders zou ik zo naar jullie toe komen vliegen✈️

  • 08 Januari 2018 - 16:45

    Ans B-q:

    ook voor jullie een (al heel goed begonnen, zo te lezen..)prachtig 2018 !!
    En....genieten, hè, al mogen we dat van Youp niet meer zeggen...
    Maar toch..maling aan en dat is wat ik jullie toewens !!
    XXX Ans B-Q

  • 12 Januari 2018 - 15:08

    Tineke Houkema:

    OHhhh wat geweldig leuk, jullie hebben wel lef! Kreeg vandaag 12-2018 jullie berichtjes te zien via Anneke. heb me aangemeld want ik wil nix missen.Geniet ervan. Ik geniet zo ook een beetje mee!

  • 16 Januari 2018 - 13:02

    Rob Van Asdonck:

    geen nasi voor ontbijt ? Dat eet ik echt geregeld...lol. Ik eet bijna nooit brood 's ochtends. Dat is me te droog.Gaaf hoor dat jullie daar rondtoeren ! En ook beste wensen en een goede reis voortzetting !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Marian

Marian en Arie op de tandem door India

Actief sinds 01 Jan. 2018
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 7516

Voorgaande reizen:

01 Januari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: