De eerste dagen, de eerste indrukken - Reisverslag uit Bombay, India van Marian Bijvoet - WaarBenJij.nu De eerste dagen, de eerste indrukken - Reisverslag uit Bombay, India van Marian Bijvoet - WaarBenJij.nu

De eerste dagen, de eerste indrukken

Blijf op de hoogte en volg Marian

01 Januari 2018 | India, Bombay

India, ’you hate it or you love it’. Dat is wat wordt gezegd. We zijn hier nu de derdedag en voorlopig houden we ervan. En genieten we ervan, volop.
Er kwamen weer de nodige rollen tape aan te pas om de tandem mee te krijgen het vliegtuig in maar dat ging tenslotte ook weer vlekkeloos. Op het vliegveld van Mumbai had ik al min of meer de hoop opgegeven dat het ding tevoorschijn zou komen maar zowaar, daar was de enorme doos weer. Binnen zeer korte tijd stond er een menigte Arie op z’n vingers te kijken hoe hij de trappers en de sturen weer vast zette en de banden oppompte. Ik vermoed dat zelfs het personeel in de verkeerstoren naar beneden was gekomen om te aanschouwen wat er gaande was in de aankomsthal. De tandem had weer dezelfde betoverende werking als in Vietnam en op Cuba. Buiten gekomen gebeurde hetzelfde als eerdere keren. Het verkeer was overweldigend, we werden erdoor opgeslokt als door een grote golf in de branding. Maar tussen al het lawaai van de auto’s door, en de claxons van alle kanten, zagen we niets anders dan lachende gezichten en opgestoken duimen. Een schoolbus vol met kinderen die hun verbaasde gezichten tegen de ramen drukten, vrouwen langs de kant van de weg die naar me lachten, scooterrijders die een praatje maakten alsof je rustig op een terras zat i.p.v. te fietsen temidden van de grootst denkbare chaos. Het kostte ons een halve dag om van het vliegveld naar de Gateway of India, in zuid Mumbai te komen. Een zeer vermoeiende maar onvergetelijke eerste kennismaking met India. De Gateway is vlak om de hoek van het hotel, het is de plek waarvan we morgen een ferry proberen te nemen, de baai over, Mumbai uit. De drukte laten we dan weer even achter ons na een paar dagen. Ik ben beneiuwd of Arie verderop in India nog meer bekjjks zal krijgen dan hij nu al heeft. Voortdurend vragen mensen of ze een selfie met Arie mogen nemen, ze drukken hun kinderen in onze armen en maken foto’s. Het nieuwe jaar was nog maar net een paar minuten oud of Arie was al met tientallen Mumbaianen op de foto geweest. Ik weet niet wie er meer genoot…Iedereen is ontzettend aardig en zonder opdringerig te zijn, heel behulpzaam. Tevreden met weing. Er waren rond twaalf uur middernacht welgeteld drie vuurpijlen te zien boven een menigte van duizenden mensen, maar men was helemaal euforisch. 2018 is goed begonnen voor ons. Ik hoop ook voor jullie allemaal. Het was zelfs lekker weer, begrepen we. Hier ook lekker warm, rond de 30 graden. Niks mis mee.
Mumbai is wel vol, het is niet bepaald schoon maar heel fascinerend door de mensen, de gebouwen die bijna allemaal een stevige opknapbeurt nodig hebben. Maar of dat ooit gaat gebeuren... Het zal zeker nog niet anders zijn als we hier weer terug komen over een paar kleine maand. En dat gezin van van de vader en moeder die op straat liggen te slapen terwijl hun twee kleine peuters omheen scharrelen, zal er ook nog wel zijn.
Foto's volgen later. Als het al lukt, want ook hier zijn de internetcafe's een stukje anders dan waar dan ook.

  • 01 Januari 2018 - 17:13

    Zino:

    Leuk om te lezen hoe jullie eerste dag is gegaan

  • 01 Januari 2018 - 17:18

    Sil:

    Dag lieverds, fijn om jullie reis zo te volgen. Ik kan me voorstellen dat ze hun ogen uitkijken. Net als jullie andersom. India is zo indrukwekkend. Super om daar te zijn. En ik mag zo een beetje meegenieten. Een mooi begin van 2018. Dikke kus en niet je hoofd eraf wiebelen.

  • 01 Januari 2018 - 17:24

    Chiel En Ada:

    Erg leuk verslag Arie en Marian wij blijven jullie volgen x

  • 02 Januari 2018 - 01:14

    Sjannie:

    Ik zie jullie al helemaal fietsen daar in het drukke Mumbai....... 3 vuurpijlen...wat n verschil met hier..... heeeeeel veeeeeel siervuurwerk en knallen maar inderdaad droog weer.
    Verheug me op jullie foto’s..... genietse en we blijven jullie volgen...liefs Pierre en Sjannie

  • 02 Januari 2018 - 10:52

    Rob Van Asdonck:

    Wauw helemaal geweldig ! Wat een mooi avontuur zeg, ik wou stiekum dat ik erbij was !

  • 02 Januari 2018 - 10:54

    Rob Van Asdonck:

    ik ben er wel een paar keer over India gevlogen op weg naar Indonesië, paar keer met helder zicht. Vanuit Abu Dabi er overheen. Soms zag ik wat en heb me ook voorgenomen er heen te gaan.

  • 02 Januari 2018 - 14:12

    Sjaak Gresnigt:

    Hoi Marianne en Arie. Leuk om juist met eenvoudige dingen mensen vannde wereld nog blij te maken. Voor jullie hopelijk nog veel leuke verrassingen geniet er van groet Thea en Sjaak.

  • 03 Januari 2018 - 18:12

    Annie:

    Wat een geweldige reis en weer geweldig leuk om de reisverslagen te volgen.
    Heeeeel veeuul plezier!

  • 03 Januari 2018 - 18:12

    Annie:

    Wat een geweldige reis en weer geweldig leuk om de reisverslagen te volgen.
    Heeeeel veeuul plezier!

  • 04 Januari 2018 - 20:06

    Alfred En Karen:

    Leuk om jullie weer te volgen, geniet er lekker van!

  • 08 Januari 2018 - 13:17

    Gemma:

    Goed dat jullie mij even tipte over deze fantastische reis. Wist helemaal niet dat jullie daar nu zijn!!! Ge-wél-dig!! En zo leuk weer om de reisverslagen te lezen...fijne schrijfstijl!

    Ik lees altijd zeer beeldend dus je begrijpt dat ik regelmatig stuk ga...maak svp filmpjes en dan organiseren we 'straks' een avondje! :-))

    Ik heb mijn mailadres ingevuld dus als het goed is kan ik vanaf nu alles volgen...superleuk! Lieverds, geniet er met volle teugen van....ciao!

  • 14 Februari 2018 - 18:46

    Naomi:

    Hoi!
    Volgend jaar gaan mijn vriend en ik ook met de tandem op reis (richting centraal Azië)
    Met welke vliegtuigmaatschappij zijn jullie gevlogen en hebben jullie op voorhand geïnformeerd of de tandem meekon (ik vind alleen maar info over gewone fiets op het vliegtuig).
    Groetjes!

  • 14 Februari 2018 - 19:32

    Marian Bijvoet:

    Hallo Naomi,

    Grappig dat je onze site hebt weten te vinden.
    Ik heb echt wel wat heen en weer moeten bellen/mailen met de verschillende maatschappijen voordat ik wijzer werd...en dan nog helpt dat niet altijd. Wij zijn de eerste keer, naar Vietnam, met de KLM gevlogen, die was duur, daar moesten we zo'n 300 euro bijbetalen. De tweede keer met Jetair naar Cuba was de tandem gratis en deze keer met British Airlines moesten we 75 euro bijbetalen. Alle maatschappijen hanteren dus verschillende tarieven. Maar de tandem werd toch meestal als een fiets gezien. Mag eigenlijk niet langer zijn dan een bepaalde afmeting maar daar hebben we geen problemen mee gehad.
    Succes en heel veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bombay

Marian

Marian en Arie op de tandem door India

Actief sinds 01 Jan. 2018
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 7514

Voorgaande reizen:

01 Januari 2018 - 31 December 2018

Mijn eerste reis

Landen bezocht: